Bezbednost i zdravlje na radu
- Izrada Akta o proceni rizika;
Na većinu povreda na radu, profesionalnih bolesti i bolesti vezane za rad može se preventivno delovati, a prvi stepen preventivnih mera jeste procena rizika. Procena rizika je u suštini preispitivanje svih aspekata rada, a sprovodi se kako bi se ustanovili elementi koji mogu prouzrokavati povredu ili štetu, kako bi se opasnosti uklonile i kako bi se uvele preventivne ili zaštitne mere koje će kontrolisati rizik i stvoriti uslove da se rizikom upravlja. Izrada Akta o proceni rizika je sistemski i najbitniji dokument iz oblasti bezbednosti i zdravja na radu jedne firme. Ovaj dokument čini prvi od četiri dela uređenja ove oblasti. Drugi deo celokupnog sistema BZR čine opšti dokumenti jedne firme i to:
Pravilnik o bezbednosti i zdravlju na radu
Pravilnik o evidencijama u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu
Pravilnik o preventivnim merama za bezbedan i zdrav rad pri korišćenju sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu
Pravilnik o sistematizaciji i organizaciji poslova
Treći deo u organizaciji bezbednosti i zdravlja na radu jeste osposobljavanje zaposlenih za bezbedan i zdrav rad, koje je i zakonska obaveza poslodavaca u skladu sa članom 15., 27., 28. i 29.
Četvrti deo sistema BZR jeste organizovanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu u skladu sa članom 37. Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu, tj. određivanjestručnog lica za BZR.
Ovo četiri dela predstavljaju suštinu bezbednosti i zdravlja na radu jedne firme, dok su sve ostale obaveze definisane Zakonom i odgovarajućim pravilnicima i dr. podzakonskim aktima.
- Izrada Pravilnika o bezbednosti i zdravlju na radu;
Pravilnik o bezbednosti i zdravlju na radu je opšti akt jedne firme kojim se definišu prava, obaveze i odgovornosti iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu. Treba napomenuti da ukoliko poslodavac ima manje od 10 zaposlenih ova prava, obaveze i odgovornosti sa zaposlenima mogu se regulisati odgovarajućim Aneksom Ugovora o radu ili direktno sve tačke ovog Aneksa implementirati u buduće Ugovore o radu.
- Izrada Pravilnika o evidencijama i načini vođenja evidencije;
Pravilnik o evidencijama u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, donet 21.07.2007. godine od strane Uprave za bezbednost i zdravlje na radu, kojim se propisuje način vođenja evidencije u oblasti BZR koje je dužan da vodi i čuva poslodavac. Pravilnik o evidencijama definisao je i objasnio način popunjavanja 14 obrazaca iz ove oblasti i na taj način vođenjem ove evidencije poslodavac ostavlja pisani trag u sprovođenju odgovarajućih mera, a koje su u skladu sa Zakonom i dr. podzakonskim aktima (pravilnicima, uredbama i dr.).
- Izrada Pravilnika o preventivnim merama za bezbedan i zdrav rad pri korišćenju sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu;
Pravilnik o preventivnim merama za bezbedan i zdrav rad pri korišćenju sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu, donet 30.09.2008. godine od strane Uprave za bezbednost i zdravlje na radu, kojim se propisuju minimalni zahtevi koje je poslodavac dužan da ispuni u obezbeđivanju primene preventivnih mera pri korišćenju sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu.
- Izrada Pravilnika o sistematizaciji i organizaciji poslova;
Pravilnik o sistematizaciji i organizaciji poslova (radnih mesta) je interni dokument jedne firme koji definiše i opisuje radni proces za svako radno mesto. Ovaj dokument mora biti u potpunosti usklađen sa Aktom o proceni rizika i mora biti polazna osnova pri proceni rizika pa se može reći da je dobra sistematizacija i organizacija poslova preduslov stručne i profesionalne procene rizika
- Izrada Plana i Programa obuke za osposobljavanje i njihova primena;
Osposobljavanje zaposlenih treba da prati odgovarajući Plan i Program osposobljavanja koji donosi stručna služba odnosno licencirana kuća. Osposobljavanje se vrši teorijski, putem odgovarajućih stručnih predavanja i seminara i provere znanja testiranjem, kao i praktično na samom radnom mestu u prisustvu neposrednog rukovodioca.
- Vođenje poslova bezbednosti i zdravlja na radu;
Kako bi poslodavci rešili zakonsku obavezu u skladu sa članom 37. Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu, mogu sklopiti Ugovor o Conslult Adqm d.o.o i na taj način učiniti naš stručni tim stalno dostupnim i prisutnim u pogonima odnosno radnim prostorijama Vaše firme.
Novosti
Primena Pravilnika o ličnoj zaštitnoj opremi (Sl. glasnik 23/20) Kako izvršiti izbor i pregled ličnih zašitnih sredstava i opreme – UŽIVO OBUKA